Tilbake  Annies Gjestekro  Matsider  Historie  Kultur  Vindkraft  Adresser/kart  Diverse  Sidekart 
Veikro - mat - overnatting - catering
Matsider  Mat i gamle dager  Bacalao o.a.  'Baill'  Nordmøre  Midt-Norge  Smøla  Egg  Desserter  Kvæfjordkaka  Sjokolader  Luksusdrikker 
Krydder  Mineraler  Skjell  Fjæra  Potet/gulrot  Vitaminer  Dram  Kaffe  Bær  Kniver  Olivenolje  Apotekvarer  For skole-elever 


  Mat
  • Du er mer verdt enn noen kan måle
  • Du kan noe som er spesielt for deg
  • Du har noe å gi andre
  • Du har gjort noe som du kan være stolt
  • Du har store ubrukte ressurser
  • Du duger til noeAnnies Gjestekro
  • Du kan godta andre
  • Du har evne til å forstå og lære av andre
  • Det er noen som er glad i deg
Hva skal jeg spise?

Tenker du noen gang over hva du spiser?
Under sidene om næringskilder finner du matvarer du  har mulighet til å spise.
Tenker du noen gang på hva slags næring det er i maten du spiser?
Under sidene om næringsinnhold kan du lese om innhold av næringsstoffer, som vitaminer og mineraler, som finnes i maten.
Mat er en del av livet, og måltidene skal være hyggelig, og gi deg trivsel og god helse.
Under sidene om matvaner og helse, kan du lese om hvordan kostholdet har endret seg bare siden dine foreldre var unge. Her finner du også matpyramiden som forteller deg hva du bør spise mest av. På disse sidene kan du lese om gode kostråd.  

Fra barn til voksen.

Det er mye som skjer med kroppen i overgangen fra barn til voksen. Det er ikke bare fysiske forandringer,men en gradvis selvstendighet i tanker og holdninger. Det er ikke alltid like lett å forstå hva som skjer.
Individuelle og arvelige faktorer gjør at forandringene skjer på forskjellig tid. Jentene starter vekstspurten tidligere enn hos de fleste guttene, men den varer ofte lenger hos guttene.Det som skjer, er at de som utvikler seg sent ofte blir misunnelig på dem som er tidlig utviklet, mens de igjen er usikre på kroppen sin fordi det har skjedd noe med dem som ikke har skjedd med de andre. Ofte vil de som er tidlig utviklet også bli pålagt større ansvar enn de som er sent utviklet. Er det rart at en blir forvirret?

Det er helt naturlig at kroppen forandrer seg. Alle har en "biologisk klokke" med individuelle innstillinger. Det er normalt at bekkenpartiet hos jenter vokser mer enn skulderpartiet og at det omvendte skjer hos guttene. Jentene er også biologisk innstilt på at vekten kan øke hurtig i forhold til høydeveksten (fra 12 års-alderen), mens guttenes vektøkning øker proposjonalt med høydeøkningen.
I tillegg blir en møtt av krav og ønsker til hvordan en skal se ut, fra omgivelsene og fra seg selv.Det går an å gjøre en del med utseendet sitt, men alt har sin pris. Noe som er lettvint og ikke så dyrt, er f.eks. å bruke litt sminke, å forandre på håret (farge og fasong), bruke enkle smykker og lage nye klær av gamle. Slanking og kroppsbygging er også måter å endre utseendet på. Overdrivelse av dette kan få alvorlige konsekvenser.

Å slanke seg kan for enkelte føre til bedre velvære dersom en gjør det på en helsevennlig måte og ikke lar det bli en besettelse. Ekstrem slanking vet vi kan føre til spisevegring og forstyrret selvbilde(anorexi) og underernæring.
Overvekt kommer av mer eller mindre bevisste valg når det gjelder mat, drikke og snacks. Energien som vi inntar og som kroppen ikke trenger som brennstoff, omdannes og lagres i kroppen som fett. Og det er ikke så enkelt å kvitte seg med. Det er ikke noen bra slankekur å hoppe over frokost eller andre måltid. En erstatter det gjerne med småspising utover dagen.

Kroppsbygging kan være en fin måte å få en muskuløs kropp på, men det er lett å bli så hekta på muskler og kropp at man blir innbilsk og selvopptatt. Sett ikke i gang med noe på egen hånd! La deg heller ikke lure til å bruke kosttilskudd som proteinblandinger i pulver eller pilleform. Undersøkelser viser at du får rikelig protein gjennom å drikke melk (0,5-1l pr.dag), spise to,tre egg i uka, spise kjøtt, fisk og brød. Hva skjer når en doper seg (når en vil benytte seg av medisiner for å øke prestasjonsevnen på en unaturlig måte)? Konsekvensene er at hormonene kommer i ubalanse, forandringer i personligheten, minsket konsentrasjons og reaksjonsevne. Guttene får større overkropp og forminsket kjønnsorgan, mens hos jenter blir ansiktet "grovere" med hårvekst i ansiktet, uren hud og dypere stemme.

God personlig hygiene er ikke viktig bare for vår egen helse og velvære. Fettet i huden binder til seg støv og skitt, så for å fjerne svettlukt og skitt fra huden må vi vaske oss. Uren hud i tenårene kommer av de hormonforandringene som skal til for å bli voksen. Talgkjertlene i huden blir stimulert til overproduksjon, og huden dekkes av en fet hinne som gir grobunn for bakterier. Tennene er viktig for at vi skal kunne tygge maten godt. De betyr også mye for utseendet, derfor er det viktig at du steller dem godt. Å redusere småspisingen mellom måltidene bidrar til å hemme bakterieveksten i munnen og på tennene. Det er disse bakteriene som er årsak til tannråte.

Noen synes at er kjedelig, men det behøver det jo ikke være. Vi er ulike og bør velge det som passer oss best. Men vitsen er at du gjør noe, og at kroppen din trives med det. En sykkeltur eller tur med hunden er bedre enn ingenting!
Det er arvestoffer (gener) i kroppen din som bestemmer hvordan den blir. Det er derfor mer tilfredstillende å sette pris på den kroppen en har enn å prøve å forandre den.

Å føle seg vel med kroppen sin gir også bedre selvtillit.  

Topp