Tilbake  Annies Gjestekro  Matsider  Historie  Kultur  Vindkraft  Adresser/kart  Diverse  Sidekart 
Veikro - mat - overnatting - catering
Historie  Fauna  Kystkultur  Fornminner  Norgeshistorie  Industri  Gamle dager  Om navn  Dampskipene 3  Fyrhistorie 
Kulisteien  Lover  Om fiskeravgift  Våtmark  Skjoldlus  Havørn  Taretråling 

Dampskipsruter     Neste
Fra 1850 kom flere dampskipsruter i drift langs kysten og i fjorder. (Hurtigruta åpnet fast forbindelse mellom Nord- og Sør-Norge i 1893). Dampskip fraktet passasjerer, post og alle slags varer. På Smøla var det flere anløp med tilhørende kai-anlegg. Vi har enda navn som henger sammen med dampskipene: Dampleia bro, Dampleia, etc.
Dampskisruter og veier åpnet bygde-Norge. Dampskipskaia ble knutepunkt og samlingssted med landhandler og postkontor. De ble brohoder for bykulturen og brakte nyheter og impulser til bygdesamfunnet.
Dampskipene var forbindelsesleddet mellom by og land. Nye tanker og ideer kunne nå mye lettere finne veien ut på landsbygda. De var også med på å minke forskjellen mellom by og land.




  D/S Fosen ved kai..



  D/S Bjørnør gikk i rute Trondheim-Namsos. Her i Roan (1948)



  D/S Tambarskjælvar i Stjørnforden

Dampskipet Einar Tambarskjælver er å finne på dette postkortet fra Indre Sjørn, det vil si Stjørnfjorden.
Bildet har være tatt før 1916.
Når det gjelder D/S Einar Tambarskjælver så var dette en av de såkalte Fosen-båtene. Den var levert i januar 1890 av A/S Moss Jernstøberi og Mek. Værksted som byggenummer 2. Mottaker var A/S Hevne Dampskibsselskab i Trondhjem, selskapet som senere fusjonerte med Uttrøndelagens Aktiedampbaadssamlag og ble til Fosen Aktie-Dampskibsselskab. Sistnevnte er forløperen til dagens Fosen Trafikklag ASA.
Tambarskjælver var på 118 bruttotonn og ble drevet av en Compound dampmaskin på 190 hestekrefter. Den tok innaskjærs maksimum 240 passasjerer og 180 utenskjærs. Ruteområdet var Trondheim, Kyrksæterøra i Hemne og Hitra om Knarrlagsund i tillegg til strekningen Trondheim og Stjørna.
Etter at båten ble solgt i 1918 for 80.000 kroner, ble den brukt til fraktfart. I oktober 1920 grunnstøtte den på Melkeholmen ved Åna Sira. Ombord var det 150 tonn med zinkpulver. Båten ble i første omgang berget og slept til Flekkefjord. Her endte imidlertid det hele med kondemnering etter at lasten var losset.
Kilde: Selskapet og dets fartøyer, Fosen Trafikklag av Finn R. Hansen.


Vi er interessert i 'det gamle Smøla'. Er det noen som har flere bilder?

    Neste

Topp