Tilbake  Annies Gjestekro  Matsider  Historie  Kultur  Vindkraft  Adresser/kart  Diverse  Sidekart 
Veikro - mat - overnatting - catering
Historie  Fauna  Kystkultur  Fornminner  Norgeshistorie  Industri  Gamle dager  Om navn  Dampskipene 2  Fyrhistorie 
Kulisteien  Lover  Om fiskeravgift  Våtmark  Skjoldlus  Havørn  Taretråling 

Dampskipsruter     Neste
Fra 1850 kom flere dampskipsruter i drift langs kysten og i fjorder. (Hurtigruta åpnet fast forbindelse mellom Nord- og Sør-Norge i 1893). Dampskip fraktet passasjerer, post og alle slags varer. På Smøla var det flere anløp med tilhørende kai-anlegg. Vi har enda navn som henger sammen med dampskipene: Dampleia bro, Dampleia, etc.
Dampskisruter og veier åpnet bygde-Norge. Dampskipskaia ble knutepunkt og samlingssted med landhandler og postkontor. De ble brohoder for bykulturen og brakte nyheter og impulser til bygdesamfunnet.
Dampskipene var forbindelsesleddet mellom by og land. Nye tanker og ideer kunne nå mye lettere finne veien ut på landsbygda. De var også med på å minke forskjellen mellom by og land.


Båtene som gikk fra Kristiansund-Smøla var bl.a. D/S "Solskjær" og D/S "Kvernes". Båtene gikk rundt Smøla, 3 dager pr uke. Osvald Nordhaug skriver: Jeg husker ikke i farten hvorledes, men båtene skiftet vestom og austom. Jeg husker godt da jeg startet butikken på Bruhaug i 1944, da var stoppestedet utenfor Møyholmen med åpen båt.



    I rute !



D/S Kysten
Et lite glimt fra gammeldagan fra Fosen



Ferje Tiltrem-Selnes i gamle dager
Fra Tiltrem i Bjugn til Selnes i Åfjord er det ikke lange strekket over Åfjordsstrømmen. I en årrekke har det vært tale om å få til bruforbindelse over her som en videreføring av kystriksveien, men så har ikke skjedd til nå. Først i 1952 var riksvei 715 gjennom Austdalen ferdig, som da knyttet Åfjord sammen med sørdelen Fosen på landjorda. Før den tid var en rutebåt i virksomhet mellom Tiltrem og Selnes. I tilknytting til denne ruta var det busskorrespondanse. På sørsida var Brekstad endestasjon.Båten ble bygget på låven hos Sundland av Arne Sundland på Tiltrem, og ble slept til sjøen av to hester. Bildet er tatt i enten 1947 eller 1948.



M/S Fru Inger
M/S Fru Inger vil aldri bli å se i Trondheimsfjorden igjen. Men her er hun ved Fosenkaia i Trondheim, slik mange vil minnes henne. Til høyre på bildet ses mange som står i kø for å komme ombord. Fosen Aktie Dampskipsselskap, forløperen til Fosen Trafikklag, kjøpte den hvitmalte «fruen» av Stord Verft, og satte den inn i rute i juni 1950 mellom Hitra, Frøya, Fosen og Trondheim. Båten, som var registrert for inntil 497 passasjer, ble gående i Trondheimsfjorden fram til 1974. Da hadde den oppnådd å bli legendarisk for både mange reisende og de som arbeidet ombord. Fru Inger ble solgt til Bergen i 1974. To år etter forsvant den til Fredrikstad og i 1977 til Vest-Tyskland. Båten ble gjenoppdaget i 1985 på Californias vestkyst med navnet California Rose. Idag ligger restene av Fru Inger i Mexico.



Yrjar ved kai i Rissa i Trondheimsfjorden



D/S Romsdal.



D/S Driva



Vi er interessert i 'det gamle Smøla'. Er det noen som har flere bilder?

    Neste

Topp