Tilbake  Annies Gjestekro  Matsider  Historie  Kultur  Vindkraft  Adresser/kart  Diverse  Sidekart 
Veikro - mat - overnatting - catering
Adresser  Kart over Smøla  Kart over Møre  Kartverket  Mail/epost 
Kystekspressen  Bussruter  Fergeruter  Båtomtale 2  Kystekspressen 
M/S Ladejarl og M/S Mørejarl, hurtigbåter til Kystekspressen
M/S Ladejarl Fjellstrand AS, Omastrand har levert to nye hurtigbåter til Kystekspressen. Båtene fikk navnet «Ladejarl» og «Mørejarl» og var bygg nr. 1661 og 1663 fra verftet.

Båtene er av type FlyingCat 40. Kystekspressen ANS eies av Fosen Trafikklag ASA og Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS. Båtene skal trafikkere på ruten mellom Trondheim og Kristiansund og skal erstatte eldre katamaraner som var bygget rundt 1990.

De nye båtene har større kapasitet enn de som nå går ut av ruten. Båtene har også større fart, slik at reisetiden mellom de to byene går ned. Denne ruten mellom Trondheim og Kristiansund ble opprettet i 1994 og er blitt stadig mer populær, ikke minst etter at flyruten på denne strekningen ble lagt ned. Kystekspressen ANS har avtale med fylkeskommunene Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag ut 2007.

Båtene er bygget i aluminium etter de nye sikkerhetsreglene for hurtigbåter. Det kan oppnå en fart på 35 knop i rutefart og har plass for 276 passasjerer fordelt i to store salonger. Båtene er bygget til klasse +1A1 i Det Norske Veritas. Passasjersertifikat. Fartøyene oppfyller ennå ikke ikrafttrådte krav til overlevelsesevne ved grunnstøting/kollisjon. Båtene har dobbel bunn for å øke sikkerheten ved en kollisjon eller en grunnstøting.

Maskineri
Hovedmaskineri ombord består av to dieselmotorer som hver er på ca 2320 kW (3154 hp). Motorene er koblet til to vannjet-anlegg.

«Mørejarl» er utstyrt med stabilisatorsystem som skal gi passasjerene en komfortabel tur selv om det er høy sjø. Dette systemet består av en kombinasjon av nedsenkede foilere fremme og vannbremser/interceptorer bak. «Ladejarl» skal kjøre med bare vannbremser bak. Planen er å sammenligne de to katamaranene over en periode og så eventuelt også montere nedsenkede foilere også på «Ladejarl».

Innredning
Det er to komfortable salonger med rikelig takhøyde og store vinduer som gir «romfølelse». Nede er det en salong for 180 passasjerer med kafeteria. Aktenfor dette er det bagasjerom og 4 wc. Oppe er det salong for 96 passasjerer. Panorama vinduer fra gulv til tak akter.
Topp